Oyunlaştırma
Nedir? Ne Değildir?
Oyun oynamak
ile ilişkili kavramların ve eylemlerin oyun bağlamı dışındaki aktiviteler
dahilinde kullanılarak bu aktivitelerin daha efektif ve faydalı geçmesini
amaçlayan bir felsefe ve yöntemler bütünüdür. Oyunlaştırma her şeyden önce
"oyun" değildir. Ancak oyunlarda kullanılan ödüllendirme sistemleri
ve rekabet unsurlarını, dijital oyun tasarım tekniklerini de kullanarak iş
dünyası başta olmak üzere oyun dışı unsurlara dahil edip, onları etkileşimli ve
cazip hale getirmektir. SYS olarak oyunlaştırma konusunda danışmanlığını
yaptığımız şirketlere bu farklılığı bilerek deneyimlerimiz aktarıyoruz.
Neden
Oyunlaştırma?
Ülkemizde ortalama oyun oynama yaşının 37 ve
yeni neslin sosyal mecralar ile birlikte oyun oynamaya daha yatkın olduğunu
söyleyebiliriz. Bu bağlamda oyun felsefesinin oyun dışı durumlarda kullanılarak
davranış ve operasyonel dönüşümü gerçekleştirmek için bağlılık, motivasyon,
sadakat ve iş birliğini arttıran bir metodolojinin şirketiniz için doğru bir
uygulama olacağını ifade edebiliriz. SYS
olarak daha önce yaptığımız araştırmalarda oyunlaştırma uygulamalarının bazı
şirketlerde %25’e kadar verimliliğini artırdığını söyleyebiliriz.
Oyunlaştırma
Modeli Hangi Bileşenlerden Oluşur?
Kazanımlar
(Achievements): Oyuncuya
daha önceden tanımlanan belirli bir görevi yerine getirme karşılığında verilen
ödüllerdir.
Avatar
(Avatar): Oyuncu
karakterinin görsel olarak temsilidir.
Rozetler
(Badges):
Oyunlaştırma uygulamalarında gösterilen başarılarla elde edilen veya başarılan
durumu temsil eden görsel öğelerdir.
Zorlu
Mücadele (Boss fights): Seviye
sonunda bir sonraki seviyeye atlayabilmek için aşılması gereken ve diğer
mücadelelere göre daha zor olan meydan okumalardır.
Koleksiyonlar
(Collections): Oyun
içerisinde ödüller, rozetler gibi belirli şeyleri toplamaktır.
Savaşmak
(Combat): Oyun
içeresinde savaşmayı, mücadele etmeyi ve böylelikle rakibi yenmeyi ifade eder.
İçeriği
serbest bırakmak (Content unlocking): Ön
koşulları yerine getirdikten veya istenilen şeyi elde ettikten sonra oyun
içerisinde belirli içeriğe ulaşabilme ifade eder.
Hediye verme
(Gifting): Diğer
oyunculara bir şeyleri veya sanal para gibi nesneleri hediye edebilmedir.
Lider
cetveli (Leaderboards): Oyuncuların
skorlarına göre yerleştikleri listedir.
Düzeyler
(Levels): Oyuncunun
oyun içerisinde ne kadar iyi olduğunu, düzeyini gösteren bileşendir. Oyuncu
oyun içerisinde daha iyi oldukça düzeyi de artar.
Puanlar
(Points): Oyun
içerisinde yapılan eylemlerin puanlanması sürecidir. Düzeylerle puanlamanın
yakın ilişkisi vardır.
Arayış
(Quests): Oyun yapısı
içerisinde özellikle yapılması beklenen, kazanımlara benzeyen bileşendir.
Sosyal
grafikler (Social graph): Oyun
içerisinde arkadaşları görebilmeye, onlarla etkileşime geçebilmeye olanak
sağlayan oyunlaştırma bileşenidir.
Çağrı
Merkezi Dijital Motivasyon Modelleri Nelerdir?
Çağrı
Merkezlerinde uygulanacak modeller projenize göre değişiklik göstermektedir.
Temel olarak ele alınması gereken öğretici ve rekabetçi modellerin
oluşturulmasıdır.
Oyunlaştırma
Tasarım Modeli Adımları Nelerledir?
Oyunlaştırma
sistemi geliştirebilmek için gereken adımları açıklamaktadır.
1. Amaçları belirlemek
2. Hedef davranışları belirlemek
3. Oyuncuları tanımlamak
4. Etkinlik döngülerini planlamak
5. Eğlence unsurunu unutmamak
6. Uygun araçları işe koşmak
Oyunlaştırma
ile Eğitim İlişkisi nedir?
Öncelikle
oyunlaştırmanın bir öğrenme yöntemi değil, eğitim sürecinde öğrenmeyi daha çekici
hale getirmeyi amaçlayan bir yaklaşım olduğunu söyleyebiliriz. Oyunlaştırma
uygulamaların e-öğrenme ile kolayca entegre olabilmesi ile mikro öğrenimi
kolaylaştırmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder